Tisztelt Polgárok!
Az Európai Parlamenti választások időpontját Áder János köztársasági elnök Úr 2019. május 26. napjára tűzte ki. A választás napján, a szavazóhelyiségben az a választópolgár szavazhat, aki a névjegyzékben szerepel és érvényes okmánnyal (személyazonosító okmánnyal, útlevéllel vagy vezetői engedéllyel) igazolja személyazonosságát, valamint lakcímét és személyi azonosítóját (lakcímkártyával). A lejárt érvényességű okmányokkal rendelkezők nem szavazhatnak, őket a szavazatszámláló bizottság köteles visszautasítani. A választások zavartalan lebonyolításához, illetve a választójog gyakorlásához kapcsolódó elemi érdek, hogy a választópolgáraink részére azonnali lehetőséget kell biztosítani a lejárt érvényességű okmányainak megújítására.
Mindezekre tekintettel a Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal illetékességi területén működő kormányablakok/okmányirodák 2019. május 25. és 26. napján (szombat – vasárnap) meghosszabbított nyitvatartási idővel – 25.-én reggel 8 órától délután 14 óráig, valamint 26.-án reggel 6 órától este 19 óráig – állnak a névjegyzékben szereplő választópolgárok rendelkezésére (rendkívüli nyitva tartással érintett Kormányablakok listája).
A személyazonosításra alkalmas okmányok:
- állandó személyazonosító igazolvány – átvételére,
- útlevél – átvételére,
- kártya formátumú vezetői engedély – átvételére,
valamint a személyi azonosítót ( ideiglenes személyazonosító igazolvány kiadása, amennyiben. nem rendelkezik más érvényes személyazonosító okmánnyal) és lakcímet igazoló hatósági igazolvány csak és kizárólag annak pótlásának intézésére.
A lakcímet igazoló hatósági igazolvány esetében csak és kizárólag annak pótlására lesz lehetőség, új lakcím létesítésére nem.
A személyazonosító igazolvány, az útlevél, valamint a kártya formátumú vezetői engedély kiadására irányuló eljárásban a kérelmező személyes megjelenésre köteles.
Az ügyintézéskor be kell mutatni a nagykorú kérelmezőnek az alábbi iratokat, illetve csatolnia:
- lejárt (egy éven belül) személyazonosításra alkalmas okmányt (személyazonosító igazolvány, útlevél, kártya formátumú vezetői engedély)
- lakcím igazolványt
- születési anyakönyvi kivonatot, házassági anyakönyvi kivonatot, ha nem rendelkezik személyazonosításra alkalmas okmánnyal, vagy ha a személyi adat- és lakcím nyilvántartás adatai nem egyeznek a bemutatott okmány vagy okirat adataival.
Milyen költségei vannak az eljárásnak?
A személyazonosító igazolvány eljárása illetékmentes.
Az ideiglenes személyazonosító igazolványt az eljáró hatóság hivatalból állítja ki, ha az ügyfél nem rendelkezik érvényes, személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal. Az ideiglenes igazolvány érvényességi ideje a kiadástól számított 30 nap.
Fentiekre tekintettel a kormányablakok/okmányirodák meghosszabbított nyitvatartási idejében az állampolgároknak lehetőségük adódik a szavazásra jogosító személyi okmányok megújítására, pótlására és – ha szükséges ideiglenes személyi azonosító igazolvány kiállításával is – garantálható a szavazáshoz szükséges okmányok biztosítása.